Dysleksja
Zajęcia grupowe
Wczesne wspomaganie rozwoju
Integracja sensoryczna
Mediacje rodzinne
Designed by: |
Witamy na stronie poradni SENSO
"Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie było w zmysłach" Integracja sensoryczna w pytaniach Czym jest integracja sensoryczna? W życiu każdego człowieka ogromną rolę odgrywają zmysły. Dzięki narządom zmysłów odbieramy bodźce, które niosą informacje o otaczającym nas świecie do ośrodkowego układu nerwowego. W ten sposób poznajemy świat i uczymy się właściwego reagowania na wymagania środowiska w którym żyjemy. Kiedy następuje integracja sensoryczna? Rozpoczyna się już w pierwszych tygodniach i miesiącach życia wewnątrzłonowego (kiedy to dzieci reagują na dotyk będąc w macicy, ssą kciuk, kąpią się w wodach płodowych), ale najbardziej obserwowalna jest od urodzenia do końca okresu przedszkolnego. Prawidłowa integracja narządów zmysłów sprawia, że dziecko jest dojrzałe do podjęcia spełniania obowiązku szkolnego i prawidłowo przebiega proces socjalizacji. Aby mózg dziecka mógł funkcjonować prawidłowo musi otrzymywać bodźce ze zmysłów równowagi, proprioceptywnych i dotykowych wraz z bodźcami wzrokowymi, słuchowymi, węchowymi i smakowymi. Szczególnie ważne jest to do trzeciego roku życia dziecka. W przypadku nie dużej ilości dostarczanych bodźców, nieaktywne komórki nerwowe umierają; a tym samym brak doświadczeń zmysłowych doprowadza do braku reakcji adaptacyjnych (np. obronne wyciągnięcie rąk przed upadkiem, wkładanie pięści do ust) Co to są deficyty, zaburzenia integracji sensorycznej? To dysfunkcja układu nerwowego, która zaburza prawidłowy rozwój dzieci. Deficyty prowadzą do nieprawidłowego odbierania informacji przez zmysły. Reakcja będzie wtedy zależeć od interpretacji siły bodźca, niektóre dzieci będą odczuwać iż są wręcz bombardowane bodźcami, inne będą poszukiwać dodatkowych bodźców w celu wzmocnienia ich działania. W zależności od rodzaju zaburzenia, spotyka się różnorodne złożone zachowania. Niektóre wzorce zachowań można przedstawić w taki ogólny sposób: Dzieci poszukujące wrażeń sensorycznych: W tym zaburzeniu, dzieci mają obniżoną reaktywność na bodźce, ich układ nerwowy nie zawsze rozpoznaje informacje sensoryczną płynącą z bodźców. Dlatego też dzieci odczuwające "głód doznań" wciąż poszukują bodźców, doznań. Niektóre symptomy zachowań:
Dzieci takie są diagnozowane jako podwrażliwe lub niedowrażliwe sensorycznie. Dzieci unikające wrażeń sensorycznych W tym zaburzeniu układ nerwowy dziecka reaguje nadmiernie na dany bodziec, odczuwa dane doznanie zbyt intensywnie. Dziecko chcąc uniknąć takiego bombardowania przez bodźce wchodzi stan "obronności sensorycznej", podejmuje "walkę lub ucieczkę" od nadmiernie działających bodźców. Przeciążenie może wywołać stany agresywne.
Dzieci takie są diagnozowane jako nadwrażliwe sensorycznie. Zaburzenie dotyczy trudności z planowaniem i wykonywaniem nowych ruchów, podejmowaniem aktywności ruchowej. Charakterystyczne dla tych dzieci jest częste potykanie się, niezgrabność w poruszaniu, w zabawach ruchowych.
Dzieci takie mogą mieć zdiagnozowaną dyspraksję czyli zaburzenie planowania ruchu. Dzieci mogą ukrywać swoje problemy z planowaniem ruchu poprzez popisywanie się, tzw. pajacowanie aby tylko uniknąć wykonywania określonych ruchów. Łatwo ulegają frustracji i przyjmują mechanizmy obronne np. kontrola otoczenia. Jakie są efekty zaburzeń integracji sensorycznej?
Rodzicu pamiętaj! "Integracja sensoryczna nie jest lekarstwem na wszystko i nie może dokonać cudu. Nie można stosować jej we wszystkich przypadkach. Jest efektywna jedynie w przypadkach pewnych typów zaburzeń". "Integracja sensoryczna nie jest substytutem rzeczywistej edukacji, może natomiast poprawić uczenie się i sprawić, że będzie ono łatwiejsze". Literatura:
Integracja sensoryczna Bydgoszcz, Osielsko |
Diagnoza i opiniowanie
Formy terapii
Wczesne wspomaganie rozwoju
Mediacje rodzinne
Rejestracja wizyt
poniedziałek-piątek godz. 08.00 - 18.00 +48 502 52 46 26 +48 506 957-747 info@poradnia-senso.pl |
Licznik odwiedzin
Dzisiaj | 246 | |
W tym tygodniu | 1100 | |
W tym miesiącu | 1681 | |
Wszystkie | 521837 |